Nieuws

  • De Nieuwe Route van de Post uitgelegd: 4 en 5 (Akkoord of bezwaar)

    29/04/2019
    PostNL CAOPostNL Postbezorgers

    PostNL is gestart met de voorbereidingen voor invoering van de Nieuwe Route van de Post (NRP). De BVPP heeft hierover eerder gecommuniceerd. Onder aan dit artikel hebben we links geplaatst naar onze vorige communicatie over de nieuwe route van de post.

    We zitten nu midden in stap 4 en er wordt soms al gestart met stap 5. 

     

    Stap 4: individuele gesprekken met je teamleider

    Als je niet akkoord gaat met je nieuwe inzetplanning, dan geef je dit aan bij je teamleider. Zorg dat je hiervan een schriftelijke bevestiging krijgt (antwoord op je mail is voldoende). Met je teamleider ga je dan nogmaals in gesprek. Als je een begeleider/belangenbehartiger wilt meenemen naar het gesprek, geef dit dan vooraf aan.

    Als je na dit gesprek nog steeds niet akkoord bent dan geef je dat aan bij je teamleider. Ongeacht het proces wat je teamleider dan nu gaat inzetten kun je binnenkort stap 5 verwachten. Dan kun je officieel aangeven dat je niet akkoord bent. 

    Stap 5:  afronding met akkoord

    Vanaf nu kunnen postbezorgers per app en voorbereiders op een formulier de vraag krijgen of je definitief akkoord gaat met je nieuwe inzetplanning. Tegelijkertijd krijg je dan de meest recente inzetplanning omdat er geruild kan zijn. Je moet als je akkoord gaat ook weten wat de nieuwe aanlevertijden worden en wat de nieuwe looptijden zijn voor je wijken vanaf 4 juni.

    De vraag of je akkoord gaat, gaat niet over de precieze berekende nieuwe tijd van je wijken, alleen over de verdeling van wijken op je rooster. De looptijden worden pas in de weken na 4 juni geëvalueerd maar het is natuurlijk wel van belang dat je nu al weet hoeveel je op een dag ongeveer gaat werken.

    Wanneer ga je niet akkoord?

    Je gaat dus niet akkoord als je het niet eens bent met de nieuwe inzetplanning omdat er bijvoorbeeld geen rekening is gehouden met je normale werkpatroon en je dit niet wil veranderen. Bijvoorbeeld normaal werk je 1 uur op woensdag en vanaf 4 juni moet je 3 uur werken op woensdag Of je normale werkdagen waren dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag en nu moet je opeens werken op vrijdag en dit heb je niet aangegeven op je inventarisatielijst Je gaat ook niet akkoord als je verplicht wordt om op een ander depot te gaan werken en je wil dat niet. Ook ga je niet akkoord als er geen rekening is gehouden met een medische omstandigheid.

    Wat gebeurt er als je niet akkoord gaat?

    Als je NIET akkoord gaat hoort een postbezorger binnen een paar werkdagen een mail te krijgen van de admin met daarin beschreven hoe je officieel bezwaar kunt maken. Een voorbereider kan daar ook om vragen bij het inleveren van het formulier. Krijg je het niet, neem dan contact op met or-productie@postnl.nl 

    Bezwaar maken doe je door een mail te sturen naar het adres wat je ontvangt en vervolgens wijst dit vanzelf. Een commissie van drie leden (bestaande uit een OR lid, een medewerker van PostNL en iemand van buiten het bedrijf) zullen dan naar jouw bezwaar kijken en een beslissing nemen.

    Wat als ik niets doe?

    Je hebt 10 dagen om akkoord of niet akkoord te gaan. Als je niets doet ga je automatisch akkoord met je nieuwe inzetplanning voor vanaf 4 juni.

    Vragen?

    Heb je nog vragen over NRP? Mail de BVPP via nrp@bvpp.nl.

    Eerdere artikelen over de nieuwe route van de post

    De nieuwe route van de post uitgelegd: stap 3,4 en 5

    NRP tips voor postbezorgers

    De nieuwe route van de post uitgelegd: stap 1,2 en 3