Update betreft het verplichte gebruik van schermbeveiliging
Update betreft het verplichte gebruik van schermbeveiliging
27/09/2023Wij hebben eerder dit jaar veel klachten gekregen over het verplichte gebruik van schermbeveiliging en de koppeling met de mijnwerk app. Dit heeft de BVPP ook bij PostNL aangekaart. (bericht 8 mei)
In eerste instantie wilde PostNL niet luisteren, maar inmiddels zijn ze tot het inzicht gekomen dat dit inderdaad niet kan. Daarom wordt dit vanaf deze week teruggedraaid. Je kunt nu weer zelf kiezen hoe je de app beveiligt, onafhankelijk van de schermbeveiliging.
Een paar tips:
- Na afloop van je dienst kun je de app afsluiten door hem weg te vegen. Log niet uit via je profiel! Want dan moet je de volgende keer opnieuw inloggen met emailadres, wachtwoord en een smscode.
- Wil je per se geen schermbeveiliging, kies dan voor een pincode. Bij gebruik van gezichtsherkenning of vingerafdruk is schermbeveiliging wel verplicht. (Let op: geen schermbeveiliging instellen heeft risico’s: een ander kan dan eenvoudig bij alle gegevens op je telefoon.)
- Als je geen toetsenbord ziet om de pincode in te voeren, klik dan op een van de pincodebolletjes. Daarna verschijnt het toetsenbord.
- Niet alle pincodes zijn toegestaan. Slechts 1 cijfer of opeenvolgende cijfers (11111 of 12345) kan bijvoorbeeld niet, omdat deze te makkelijk te raden zijn.
- Je kunt op elk moment wisselen van pincode naar gezichtsherkenning/vingerafdruk. Of andersom. Dit doe je via Profiel (rechtsboven) – Voorkeuren – Gezichtsherkenning/Vingerafdruk.
- Het is handig om een pincode als backup in te stellen, ook als je je voorkeur op vingerafdruk hebt staan. Want als deze vingerafdruk niet werkt (bijvoorbeeld in de regen), dan kun je de app alsnog via de pincode openen. Deze pincode wordt op de achtergrond onthouden als je je voorkeur op “gezichtsherkenning/vingerafdruk” zet.