Even voorstellen, Ursula Dijkstra

  • Even voorstellen, Ursula Dijkstra

    16/10/2023

    Ursula Dijkstra

    1. Waarom ben je in de MZ gegaan?

    Omdat ik 8 jaar geleden merkte dat mijn collega’s niet goed op de hoogte waren van de regels en rechten binnen PostNL. Vooral rond ziekte, verlof en inroosteren. Ook waren die afspraken niet goed. Ook omdat ik vond dat de communicatie richting de werkvloer beter kon.

    2. Waar ben je het meest tevreden over wat je hebt bereikt?

    Dat we met het bedrijf voor het eerst afspraken konden maken over bijvoorbeeld het werken en naar je werk gaan bij bijzondere weersomstandigheden. Voor binnen en buitenwerk. Ja, er zijn altijd nog verbeteringen mogelijk, maar we hebben nu een goede basis om onveilige situaties bij extreem weer te voorkómen. Verder onder andere:

    • Voor iedereen de afspraken rond ziekte en re-integratie, de vakantieverlofregeling met lotingen.
    • Voor leidinggevenden: een hogere salarisschaal bij de reorganisatie in maart 2024 (Prisma)
    • Voor voorbereiders/postbodes: de best mogelijke afspraken bij inhuizingen.                                      
    • Voor de postbezorgers: de regeling materiële schade persoonlijke eigendommen (daarvoor had je nergens recht op) en kort geleden nog: bij uitbestedingen mag een postbezorger niet zomaar van de vaste wijk gehaald worden.

    3. Wat zou je nog willen veranderen/bereiken in een nieuwe MZperiode?

    (ON)Logisch Bezorgen! We hebben als OR dit proces jarenlang gevolgd en de eerste jaren leek dit een goede werkwijze om routes te verbeteren. Er waren alleen kleine aanpassingen nodig, soms oversteken over een provinciale weg, voetgangersbruggetjes en sub-nummering.

    Nadat Logisch Bezorgen groter werd uitgerold hoorden we opeens dat het helemaal verkeerd ging! We begrijpen nog steeds niet wat er nu anders is dan in de pilotgebieden van eerdere jaren maar we proberen als OR nu de gevolgen aan te pakken. We richten ons eerst op een goede evaluatie van de looptijden zodat iedereen een juiste tijd krijgt voor de nieuwe wijk. Natuurlijk mag je ook altijd nog aanpassingen doen aan je loop. Maar het gaat behoorlijk moeizaam omdat het bedrijf niet wil zien dat dit helemaal fout is gegaan dit jaar terwijl er zoveel klachten over zijn gekomen. De OR vond dat het proces stop gezet had moeten worden maar dat kregen we niet voor elkaar. Heel jammer.

    Hetzelfde geldt voor OLK (drie-bundel-systeem). Dit moet gaan werken zoals bedoeld én afgesproken. Zowel binnen als buiten!

    En: nog duidelijkere afspraken maken en zorgen dat iedereen zich daar aan houdt zodat iedere medewerker bij Mail krijgt waar hij of zij recht op heeft. Of je nu leidinggevende bent of op de werkvloer bezig bent. En daar hebben we mijn gewaardeerde OCleden ook bij nodig!

    Tenslotte: we hebben te maken met een grote onderbezetting. We willen als OR de werkdruk verlagen en zorgen dat de medewerkers die er nog zijn geen lichamelijke en psychische gevolgen ondervinden hiervan. Daar gaan we voor!

    4. Waarom is het belangrijk dat we als BVPP veel stemmen krijgen?

    Elke stem telt. We hebben wel eens meegemaakt dat we minder dan 7 stemmen te kort kwamen voor een extra restzetel. Dus ga stemmen en vraag je collega ook te stemmen. Je stem verloren laten gaan is zonde, want daarmee laat je een stukje invloed liggen.  

    5. Wat doet de OC en waarom is het belangrijk dat je ook stemt op de OC?  

    De OC sorteren en de OC bezorgen zijn de ogen en oren van ons in de OR. Zij zijn eigenlijk nog veel belangrijker want zij signaleren waar het mis gaat. Dus waar men zich niet houdt aan de afspraken die de OR heeft gemaakt. Ik heb grote bewondering voor elk OClid en hoe meer OCleden er zijn van de BVPP hoe beter. De BVPP geeft al onze OC leden een goede opleiding. En omdat de lijntjes in onze vakbond kort zijn kunnen we hen veel hulp en ondersteuning geven, zodat zij hun werk goed kunnen doen. Dat is beter voor iedereen binnen PostNL en daarmee uiteindelijk ook voor PostNL zelf.

    6. Ben jij er ook voor de niet-postbezorgers?

    Men denkt wel eens: ach een postbezorger. Die is er niet voor sorteren/voorbereiden en niet voor de leidinggevenden. Natuurlijk kom ik al 19 jaar op voor mijn collega postbezorgers maar alle afspraken die ik maak over ziekte/verlof/roosters gelden voor iedereen. En als de medewerker die vóór de postbezorger in de lijn zit, niet tevreden is en werkdruk ervaart helpt dat ook de postbezorger niet.

    We moeten het sámen doen. En ik heb genoeg collega’s binnen de BVPP Medezeggenschap die gespecialiseerd zijn in de andere functies: we zijn in alle kolommen vertegenwoordigd door goede en gedreven kandidaten. Daarom: hoe meer stemmen voor de BVPP hoe meer we sámen kunnen bereiken. Voor iedereen. Dus ook voor collectie, sorteermedewerkers, voorbereiders, postbodes, SCO medewerkers, teamleiders en alle anderen: Verbetering!

    7.Wat doe je als je geen post bezorgd of OR-werk doet?

    Ontspanning zoek ik via legpuzzels, lezen en spelletjes. Verder beheer ik al zeven jaar de Facebookgroep “PostNL Medewerkers”. Samen met mijn collega beheerders houden we het daar netjes en kan iedereen vragen stellen en informatie delen. Ook via persoonlijke berichten op facebook of via  ursula.dijkstra@bvpp.nl sta ik honderden collega’s per jaar bij in mijn vrije tijd.. Het geeft veel voldoening om iemand te kunnen helpen met je kennis. Ik zie dat veel collega’s die ik ooit heb bijgestaan mondiger zijn geworden en zij helpen weer anderen!

    Ik zou het fijn vinden om dit nog eens drie jaar lang te kunnen doen.

    Dus: ga stemmen op je favoriete BVPP-kandidaat voor OR en OC maar vergeet niet om ook al je collega’s te vragen om te stemmen. Zij mogen óók altijd alles aan mij vragen.

    Elke Stem Telt! Alvast bedankt!